Translate

lördag 25 juli 2015

Ett litet sommarprojekt

När jag kom hem från sommarens resa på Gotland möttes jag av en sorglig syn. Alla tre aphyosemion gabunense var döda och deras hem, ett Eheim Aquastyle 24 hade blivit en öde plats. Dödsorsaken var oklar men akvariet hade under en längre tid försummats något och sannolikt hade någon obalans uppkommit och gjort sitt..,

Trist! Annat går inte att säga men misslyckanden kan leda en in på nya spår. Jag beslutade  mig för att låta akvariet spela en konstruktiv roll på två plan. För det första som yngelakvarium till aphyosemion striatum och för det andra som ett vackert inslag i vardagsrummet.

Akvarium: Eheim Aquastyle 24
Volym: 24 l
Belysning: 7 w led, 6500 k
Bottensubstrat: Akadama soil
Växter: Pogestemon  helfer, ludwigia muelleri(?), rotala nanjenshan och vattenpest.
Gödning: Pmdd + Happy  Carbo,  1,5 normal dos. Co2 är på ingång de närmaste dagarna
Fiskar: Ett tiotal yngel av aphyosemion striatum på ca 1, 5-3 cm.

Akvariet har nu varit igång i ca två veckor och växterna verkar trivas. Ludwigian, som köptes lördagen 18 juli, har på bara en vecka skjutit i höjden, vilket också gäller Rotalan och vattenpesten. Pogestemon helferi är alltför ny för att man ska kunna bedöma dess tillväxt. Det kan strax vara dags att ansa.

Bilderna visar i tidsföljd hur jag arbetat med akvariets inredning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar