Translate

lördag 14 maj 2016

Rapport från två bortglömda kar

Det finns två akvarier som stått i skymundan en tid, åtminstone när det gäller inlägg i min blogg. Det handlar om 24-litersnanot och det lilla 10-litersakvariet,  som står intill det. Trots allt har det hänt lite i dem som kan vara värt att nämna.

Visserligen har båda karen förfallit något. Växterna har löpt amok och medan 24-litersnanot blivit till en tät djungel har det mindre karet allt mer kommit att domineras av sötvattenstång. Javamossan har blivit övervuxen och nästan obefintlig.

I 10-litersakvariet har neoheterandria elegans fått en del yngel. Fem vuxna mycket små fiskar har fått sällskap av sin avkomma, några näst intill osynliga yngel.
Blue Jelly - räkorna har dock blivit färre. Jag misstänker att några av de större kan ha dött av naturliga orsaker, men även att de kan ha fallit offer  för planaria. Dessa otrevliga bandmaskar har jag fört en ojämn kamp mot med hjälp av en fälla, men det har inte hjälpt.

Desto roligare är det att konstatera att en del av blue jelly - räkornas avkomlingar, som trots allt är rätt så talrika, är röda rilis. Några av dem har jag flyttat till växtakvariet,  där de blivit allt mer synliga. De övriga kommer jag delvis att ge bort till en kompis och de andra får nog följa sina äldre syskon. Det är tydligen också så att blue jelly står röd rili nära genetiskt, men hur sambandet ser ut vet jag inte.

I 24-litersnanot har crystal red blivit fler. Det är nu gott om räklingar i hela akvariet. De fem ursprungliga räkorna verkar ha trivts bra i akvariet eftersom samtliga lever.

Däremot återstår bara ett par pseudomugil gertrudae. Det är två av fiskarna jag köpte i Uppsala i februari. Varför tre av fiskarna dött vet jag inte. Kanske hade de med sig någon sjukdom, kanske har det förelegat någon för mig okänd miljöfaktor, som varit mindre fördelaktig för deras trevnad.

Hur som helst är det roligt att det gått bra med räkorna. Än så länge har jag dock inte sett några avkomlingar till blue dream,  men de finns säkert där, men att de är så små och så mörka till färgen att de ännu en tid kommer att vara osynliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar