Translate

fredag 27 juni 2014

Ett infall på senheten

Ikväll fick jag för mig att snygga till inredningen i vildguppyakvariet. Den har hittills bestått av rådasand (med blomjord därunder) samt växter.

När den första omgången växter, mestadels vattenpest, ruttnade ned under en behandling av vitapricksjukan, bytte jag ut dessa mot hornsärv,  som av estetiska skäl planterades i botten trots att det för den arten inte är nödvändigt. Javaormbunken verkade inte ha tagit skada av den kopparhaltiga medicin jag använt medan cryptocoryne wilisii-plantorna började tappa bladen.

Efter några vattenbyten stabiliserades läget men något saknades. Därför köpte jag idag två nya plantor av cryptocorynen. De hjälper nu till att fylla upp botten med lite grönska.

För en liten stund sen placerade jag även en bit ormhassel i akvariet, torr men ännu  benägen att flyta upp.  Jag lyckades emellertid kila fast den mellan akvarierutorna till sist. Kanske blev karet på så sätt lite mer dekorativt.

Att använda ormhassel eller andra knotiga och märkligt formade grenar och rötter är populärt bland aqua scapers som inte så sällan använder dessa dekorationer för att framkalla illusionen av träd genom att fästa någon mossart på dem. I mitt tycke kan det vara vackert men också klart artificiellt.  Jag är personligen lite kluven till detta. På ett rent estetiskt plan kan jag gilla det, men skulle inte inreda så själv.  Jag gillar inredningar som är naturnära.

Men i detta fall är det inte frågan om att skapa illusioner utan om att skapa ett mer varierat blickfång i hörnhyllan där det lilla 20-litersakvariet står, för nog kan man väl tänka sig att en knotig kvist kan ha fallit i vattnet?

Akvaristik kan vara och är kanske oftast en egen "konstart", som är nära släkt med trädgårdsodling och parker, men även dessa kan präglas av väldigt olika ideal. Franska geometriskt anordnade barockparker och lummiga och skuggiga engelska är välkända. De mycket sparsmakade japanska zen-parkerna är ett annat exmpel. Av dessa är det nog trots allt de engelska parkerna som tilltalar mig mest. Kanske märks det på hur jag inreder mina akvarier, naturnära men hittills utan anspråk på att efterbilda naturen i sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar