Translate

onsdag 23 november 2016

Fusk - walstad?

Mitt senaste akvarieprojekt är ett 30 liters Walstadsakvarium, från början ett ett sånt där nanoakvarium som ingår i Aquael Shrimpset. 

Akvariet har nu varit i gång i snart tre veckor och befolkas av en grupp japanblå guppies och två amanoräkor. Växterna utgörs av limnophila, hornsärv, hydroctyle tripartita - Japan och bland annat lobelia cardinalis.

Någon skulle säker kunna invända att jag förfuskat walstadsmetoden den här gången, i alla fall om man är renlärig.  Jag använder visserligen inget filter, men jag luftar vattnet med en syresten och en liten membranpump. Detta gör jag dock för att öka cirkulationen och därmed syresättningen, så att bakteriekulturen i botten ska kunna växa till på ett bra sätt.

Jag märkte också, någon dag efter att jag släppt i fiskarna, som jag köpte på storauktionen i Haninge, stod stilla uppe vid ytan. Beteendet upphörde dock när vattenytan började röra sig och gasutbytet förbättrats. Jag hoppas dock att jag inom någon vecka ska våga ta bort pumpen och syrestenen.  

Tanken är att akvariet ska få fler invånare, räkor av något slag, efter auktionen i Uppsala, nu på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar