Translate

tisdag 31 januari 2017

Mera rasboror!

För några dagar sedan upptäckte jag att en ny livsform verkat få fotfäste i mitt 19 - liters nanoakvarium. Små varelser, säkert knappt en milimeter, rörde sig i vattnet. Jag misstänkte att det måste röra sig om någon organism som nog finns i vattnet hela tiden, men som fått möjlighet att expandera pga övermatning. Planktontillväxt var något som dessutom utlovades av en av De typer av räkfoder jag använder, så vem vet?

Man kan se olika saker i sådan varelser. Jag såg en outnyttjad källa till levandefoder. De tiger teddies som lever i akvariet sedan att det startades i augusti verkade inte kunna utnyttja den till fullo. Jag kom därför på idén att skaffa fler fiskar till akvariet, men de alternativ man har när det rör sig om nanoakvarier under 30 liter är begränsat. Små stimfiskar som jagar ännu mindre villebråd vore det bästa.

Den fiskfamilj som verkar erbjuda flest av redan få alternativ är cyprinidae, karpfiskarna, och kanske även laxkarparna (tetror). Jag har dock sedan länge velat hålla någon art av släktet boraras, dbärgrasboror,  som tillhör den förra gruppen. Dessa fiskar hör till hobbyns minsta, de blir bara någon centimeter. De är relativt härdiga men trivs bäst i akvarier som inte är alltför nystartade.

Den art valet föll på var boraras merah, en fisk som härstammar från den indonesiska delen av ön Borneo, där de lever i svartvatten med ibland mycket lågt ph. De har, liksom sina nära släktingar, boraras brigittae och maculatus,  blivit mycket populära bland nanoakvarister och aquascapers.

Det visade sig att merah-rasbororna genast, så snart de var inkoppade, började äta av de små märkliga varelserna i akvariet. De blev också ett nytt inslag som gjorde akvariets anblick mera levande och rörlig.

Räkorna i akvariet blir alltfler.  De gula neocaridina davidi, "yellow neonstripe", har fått en talrik avkomma och deep blue tigers har fått sina, varav en del blivit tillräckligt stora för att ofta vara synliga i akvariet. 

Ikväll flyttade jag dessutom över en tidigare malplacerad bucephalandra "blue jade" till akvariet. Förhoppningsvis finner den sig väl till rätta på sin nya växtplats, en lavasten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar