Translate

söndag 20 september 2015

En förmiddag med Oliver Knott - out of the box!

Igår deltog över hundra akvarister vid den stora Akvarieträffen på Skånska gruvan på Djurgården i Stockholm, som anordnats av de flesta av Mälardalens akvarieföreningar, bland annat av oss i Västra Aros Akvarieförening, VAAF. Bland flera intressanta föreläsningar om fångstresor till Indonesien och Amazonas och om Tanganyikasjön var en given höjdpunkt redan dagens förta programpunkt, en föreläsning med den tyske aquascapern Oliver Knott.

Knott inredde ett akvarium live, ett Optiwhite-kar på 250 liter. Det var intressant att följa hantverket som gick förvånansvärt fort, samtidigt som han kommenterade vad han gjorde.
Det är förstås omöjligt att återge I detalj vad Knott sade och gjorde men en del idéer och insikter om hur man kan inreda ett akvarium ska jag ändå försöka berätta om.

För det första lade jag märke till hur han byggde upp akvariets botten, med stora mängder soil högt upp mot den bakrutan på akvariet som sedan slutade ned något mot karets högra del från betraktarens sida. Den höga vallen av bottensubstrat stadgade därefter Knott upp med några svarta kolstenar, ett material han var mycket frikostig med. Ett sorts "kustlinje" av svarta klippor började bildas i en nedåtgående "rörelse" mot akvariets högra del med små öppna sprickor och springor där man kunde se bottenmaterialets brunaktiga färger. Till sist placerades några riktigt stora och tunga kolstenar ovanpå den övre delen av vallen mot akvariets baksida.

Knott borstade därefter bort rester av soil från akvariets förgrund och fyllde denna därefter med vit sand, vilken också fick  täcka delar av höjden mot akvariets baksida. Sedan började han att plantera växter, endast lågväxande arter, bland annat två arter av hemianthus (hc och Montecarlo) i de otäckta sprickorna i vallen.

Det hela blev förstås, fast idén egentligen var rätt så enkel, effektfullt. Knott hade på knappt två timmar skapat en illusion av ett dramatiskt landskap som han kallade "Viking Beach".  

Så långt en beskrivning av vad Knott gjorde. Men vad kom jag fram till?

För det första att jag nog underskattat hardscapets betydelse för att ge ett akvarium struktur och för att inte säga kraft. Jag älskar växter och har ofta formligen "öst på" med dem, vilket, eftersom jag ibland är slarvig med att ansa dem resulterar i ett växtkaos. Akvariet tappar formen och blir till sist fult. Att ändra balansen mellan hardscape och växter är något jag måste fundera över mer i framtiden.

För det andra såg jag, vilket jag förstås egentligen visste, att kontraster skapar skärpa och djup. Jag har alltid använt en typ av bottensubstrat bortsett från i mina Walstadsakvarier. Här såg jag att flera lager kan ha goda estetiska effekter. Den vita sanden och de svarta stenarna var en både enkel och mycket vacker lösning. Att bygga upp botten högt mot akvariets bakre ruta skapar också möjligheter.

För det tredje kan det vara en god idé att lämna konventionella idéer om inredning bakom sig ibland.  Att placera stora "klippblock" högt upp i ett akvarium är en sådan idé. Jag hade inte kommit på den tanken ens, utan hade istället förmodligen placerat det i mitten och långt ned, som ett sorts grundval och blickfång i akvariet. Men naturen är inte logisk på det sättet och har man intentionen att akvariets inredning ska likna ett stycke natur såväl under som över vattenytan, så måste man tillåta okonventionella tankar och lösningar.

En av mina kompisar i VAAF passade på att prata lite med Knott efter föreläsningen och berättade att han gett rådet att våga och att tänka "out of the box" och det kanske är det viktigaste att ta med sig och att in i det ta med sig sin egen smak och sina egna idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar