Translate

måndag 28 september 2015

Österns "apistogrammor"

Nej, det finns inga apistogrammor med naturlig hemhörighet någon annanstans än i Sydamerika. Jag skriver inte heller om någon ciklid, utan något helt annat, nämligen en badid, en representant för familjen badidae.

Den fisk jag tänker på är den lilla vackra scharlakansbadisen,  dario dario, som hör hemma i Sydasien, i Indien, Bangladesh, Burma och rent av i Bhutan.  Och viss liknar den en liten dvärgciklid med betoning på liten, då den inte bli mycket mer än två centimeter.

I torsdags köpte jag en grupp om tre fiskar från Zoohoo på Bäckby i Västerås. Jag har haft arten förut,  vilket gick dåligt eftersom de delade akvarium med större och tuffare arter, som påfågelgobyn. De dog inom en månad. Emellertid ville jag inte ge upp försöken med arten, så när den dök upp så köpte jag en mindre grupp.

Dessa bor nu i mitt low tech på 32 liter tillsammans med dvärgtandkarparna och mekongrisfiskarna. Åtminstone på detta sätt är de bättre ute än vad deras artfränder var tidigt i våras. Små är de och små är deras grannar. Akvariet må vara litet men det lär räcka utmärkt väl för en hane och två honor. Det är fullt med växter och inrett med en rot, lite ormhassel och stenar. Det finns gömställen och tänkbara lekplatser.

Darion är revirhållare och mer än en hane i ett litet akvarium avråds det ifrån. Jag ska dock vara ärlig med att jag inte är säker på könsfördelningen. De två mindre utfärgade fiskarna kan vara hanar med lite färg. De har nämligen visat tendenser till revirstridsbeteenden mot varandra, men det kan också vara ett uppträdande som hänger samman med spelet mellan honor och hanar. Det  lär visa sig.

Dariona är ett välkommet och färgrikt inslag i ett annars brungråaktigt akvarium, där de silverfärgade risfiskarna blivit allt färre, sju stycken är de nu. Emellertid tycker jag att scharlakansbadisens färger inte riktigt kommer till sin rätt i det gulaktiga ljuset från Sylvania Daylight - röret.  Kanske borde jag byta ut det mot ett mer rödaktigt? Det finns 14 W-rör av Aqua Glo och det är nog de enda som kan komma i fråga, eftersom utbudet på lysrör av det w - talet är mycket begränsat.

Jag har även bytt ut javamossan mot en mossboll,  som placerats på mossans gamla plats. Hornsärvens,  rotalans och hygrophilans ljusgröna färgnyanser är också lite monotona. Jag vill vidareutveckla akvariet mot större variation. Kanske borde jag byta ut lite av hornsärven mot någon rödaktig stängelväxt, som ludwigia repens eller grandulosa?

Dariogruppen har inte visat någon större matlust vid utfodringen, men de söker och finner föda  på akvariets botten. Fiskarna i akvariet får frysta cyclops som huvudpersonen,  men de får också grindalmask några gånger i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar