Translate

söndag 6 september 2015

Så mycket snyggare....om jag får säga så

Något saknades i mitt 32-liters low tech. Vad? Grönskan var ymnig och fiskbeståndet komplett. Något var det med karets struktur. En grön massa, ett rätt typiskt tillstånd för mina akvarier. Jag har ofta underskattat betydelsen av ett snyggt hard  scape.

En kvist ormhassel som lagts över roten och stenarna i akvariets centrala del blev svaret. Den gjorde att karet fick mer struktur och form. Av detta måste jag ta lärdom....för det blev så mycket snyggare, om jag nu får säga så..,

Även 24-litersnanot har fått en uppfräschning. Algkrisen verkar vara över sedan jag drog ned på belysningstiden och slutade med pmdd. Dock tappade akvariet en del av sin charm när en del växter började ruttna. Dessbättre verkar detta ha upphört men att karet fått sig en törn kunde man fram tills nu inte betvivla.

Jag flyttade ihop rotala nanjenshan i akvariets vänstra del och planterade om ludwigia muelleri längs den högra kortsidan. Framför rotalan planterade jag istället ett bestånd ludwigia grandulosa, dels toppskott som jag hämtat från ett av mina 54-literskar och dels nya växter som köptes tidigare i veckan. Några ormhasselkvistar och en liten terracottakruka lades också ned som en grotta och gömställen åt fiskarna. Det ser bättre ut, men än så länge ser det en aning provisoriskt ut. Akvariet har ännu inte riktigt, efter ca två månader, funnit sin form.

Processerna går vidare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar