Translate

måndag 29 februari 2016

I ett nytt ljus med många frågor

Idag fick jag äntligen hem den nya ljusrampen till det 54-literskar som jag planerar att göra om till ett växtakvarium.
Det är en Aqua Nova - ramp med fyra stycken T5-rör, två med vitt ljus och två med blått. De senare jag kommer jag kanske att byta ut, eftersom jag föredrar ett varmare ljussken.

Akvariet har nu tömts på sand och har sköljts och skrubbats rent från alger. Det väntar nu på att startas om.

Bottensubstratet finns tillgängligt, Akadama - soil,  men varken stenar eller växter. Jag är inte ens säker på hur akvariet ska utformas. Ett klassiskt holländskt växtakvarium, ett iwagumi-scape eller något som formats efter den fria tankens ingivelser?  Bara växter kanske?  Eller ett rejält hard scape? Sten eller rötter eller båda delarna? Det finns en del frågor att fundera över.

Jag testade den nya ljudkällan på burmakaret och blev nöjd med hur skarpt och tydligt allting blev, även om jag bara tände ett av ljusrörsparen. Men som sagt, jag föredrar ett varmare sken än vad blått och vitt åstadkommer tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar