Translate

torsdag 3 mars 2016

Visionen och de första stegen

Äntligen är mitt nya projekt i gång på allvar. Växtakvariet har nu inretts, fyllts med vatten och fått sina första växter.

Botten består av Akadama-soil som arrangerats som en backe som sluttar uppifrån och ned från vänster till höger. Efter viss tvekan eller kanske snarare otålighet, valde jag att använda de stenar jag faktiskt råkade ha hemma, nämligen kolstenar och skiffer. Akvariets mitt har jag lutat en långsmal bit skiffer mot några av stenkol. De övriga har ställts så att dels en "högplatå" har åstadkommits i akvariets övre vänstra hörn och en något lägre mellan de stenar som avgränsar det övre området och de som placerats i förgrunden till vänster. I akvariets högra del finns en "slättmark" där det än så länge bara finns några rundade småstenar. Sannolikt kommer jag att byta ut dem mot något annat i sinom tid.

Växterna består så här långt av en liten anubias  (a.nana?), lite sötvattenstång och några plantor av sagitaria subulata. Det är bara en liten början. Fler växter kommer att planteras inom kort.

Än så länge använder jag ett Eheim Pick up - filter.  Det ser inte bra ut men det ska bytas ut mot ett påhängt ytterfilter. Någon Co2 finns ännu så länge inte heller tillgänglig, men den ska införskaffas så snart der finns förutsättningar.

Bakgrunden består av en enkel blå plansch. Jag har fäst den vid akvariet genom att spraya vatten blandat med såpa på den. Tyvärr är det svårt att få vätskan att fördela sig jämnt, så det finns en del missprydande mörkare partier på den. Med tiden kommer de att döljas av de växter som kommer att planteras i bakgrunden.  

Belysningen är stark, 48 w eller om jag så vill 96 w, till 54 liter vatten. Två av de fyra rören är tyvärr med blått ljus, vilket gör ett kyligt intryck. Belysningstiden nu i början är begränsad till 6 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar