Translate

fredag 4 mars 2016

Iskallt och inte vackert - början på en resa

Nej, vackert är det inte.....ännu. Igår gjorde jag den första planteringen i det nya växtakvariet. Vad är det som är problemet? Inte så mycket egentligen, ett nyscapeat akvarium har förstås alltid sina skavanker, men jag ser några tydliga problem.

För det första är färgtemperaturem på ljuset fel. Det består av både kallvita, dagsljusrör,  och blå med ett kelvintal på 25000. Akvariet ser väldigt kallt ut. Det är den rent estetiska sidan av saken. Hur det påverkar växterna är oklart, även om några andra akvarister försäkrat mig om att det inte behöver vara något problem. Alger är en annan sida av problemet. De blå rören måste  ytan ut, så är det bara. Det kalla ljuset utgör en bjärt kontrast till burmakaret, också det på 54 liter,  som står bredvid växtakvariet. Det är visserligen dunklare och mindre väl anpassat för mer ljuskrävande växter.

För det andra kanske valet av växter var mindre lyckat, även om det är lätt att förändra. De arter jag köpte igår är följande:

* Två krukor pogestemon helferi
* En kruka lindernia rotundifolia
* Ett knippe hygrophila difformis
* En burk (in vitro) spiky  moss.

Det jag, så här i efterhand kan tycka var en felprioritering är de två krukorna med pogestemon. Växterna täcker en stor del av botten och lämnar inte mycket utrymme till andra bottentäckare som jag nog hellre skulle vilja spela en större roll i akvariet. Detsamma kan sägas om hygrophila difformis, som bildar en tät vägg runt filtret som döljs relativt väl, vilket var skälet till at jag valde att köpa difformisen. Emellertid borde all hygrophila inte ha planterats i akvariet, eftersom den redan finns i stor mängd och är snabbväxande.  Som tur är finns det flera akvarier i lokalen som väntar på att startas, så överflödet av hygrophila och pogestemon kanske kan hitta en plats där.

För det tredje irriterade jag mig så mycket på de mörka fläckarna som uppstod mellan bakgrunden och akvariets bakruta, att jag tog bort den, torkade av den från såpvattnet och fäste den med häftmassa. På så sätt åstadkoms istället ett blått "djup", som ser mer tilltalande ut.

Till sist måste det ändå konstateras att akvaristik handlar om processer och dessa måste börja någonstans och så är det även i detta fall. Det är en början på en lång resa och metamorfoserna kommer på sitt sätt att spegla det liv som ryms i denna lilla värld under vatten. 

Vilka fiskar och andra varelser som ska bebo akvariet får visa sig efter hand. Kanske ett stim trådregnbågsfiskar, Iriatherina werneri, och ett stim mindre pansarmalar, corydoras pygmaeus eller habrosus, är tänkbara. Fem stycken regnbågsfiskar simmar nu, som av en händelse, med dvärgtandkarparna i mitt 32-liters low tech-akvarium. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar