Translate

söndag 13 mars 2016

De första i en alldeles ny värld...

Idag fick växtakvariet sina två första invånare, det dariopar som dessförinnan först bott i mitt 32-liters low tech - kar och sedan i 24-litersnanot. De små, vackra och mycket temperamentsfulla fiskarna behövde mer utrymme.

Det verkar som att de snabbt funnit sig till rätta som de första i en alldeles ny liten värld under vatten. De första timmarna var de skygga men snart var de framme och simmade omkring bland bottenväxterna och bland stenarna. Hanen jagade honan på ett sätt som fått mig att fundera över om inte ytterligare en till fisk eller rent av ett par av samma art vore bra för att inte en enskild fisk ska löpa risken att stressas alltför mycket.

Jag har också planterat några stänglar ludwigia repens, toppskott som jag tog när jag rensade i den ganska yviga vegetationen i 24-litersnanot. Förhoppningsvis kommer dessa att få en rejäl och snabb tillväxt och att de efter hand kommer att få en allt mer rödaktig färg.

Något som är lite oroande är att bladen på pogestemon helferi börjat lossna och vitna, kanske ett tecken på järnbrist. Jag ska därför köpa järngödning och pröva om det kan vända den trista utvecklingen . I annat fall får jag pröva någon annan bottentäckande växt.

Vilka övriga invånare som akvariet ska få är inte klart ännu. Den lilla karpfisken sawbwa resplendens vore ett kap om jag fick tag på den. Trådregnbågsfiskarna, som jag tidigare tänkt skulle få befolka karet, gör sig mycket bra där de nu lever. Det akvariet är såväl tätbevuxet som en smula dunkelt, vilket låter deras färger komma väl till sin rätt. I växtakvariet är det därför andra arter som kan komma på fråga. Drottningrasbora, merahrasbora kopparbarber är de fiskar som jag allt mer låtit tankarna kretsa kring.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar