Translate

torsdag 12 maj 2016

Rom på en sten - hantelciklidernas första lek

Egentligen befinner sig mitt 275-litersakvarium i fritt fall. Alger frodas, botten, som består av biltemasand, är översållad med avfall och skräp, trots god filtrering. Fiskarna är för stora, de har alla passerat eller är runt 20 cm. De skulle behöva ett dubbelt så stort akvarium. Jag har till och med övervägt att sälja dem till någon som kan ta bättre vård om dem. Det var ett misstag kanske att köpa dem. Faktum är att jag snuddat vid tanken att lägga ned akvariet .

Men nu har det hänt saker, hantelcikliderna har lekt. De började med att jag iakttog hur de började gräva runt en mindre och rund sten. Dessförinnan hade ett dramatiskt spel tagit plats i akvariet. Det plaskade, slog och det levdes om. Jag tolkade det som tecken på frustration och stress och tänkte med tungt hjärta, att fiskarna verkligen hamnat på fel ställe. I själva verket skapade lekparet sitt revir och jagade undan de andra fiskarna.

I morse upptäckte jag först grävande och att en av fiskarna putsade på stenen. När jag kom hem igår, relativt sent på kvällen, satt där ett otal små ägg. Jag hade trott att stenen skulle vara alltför liten för dem, men tydligen inte.

Med stor frenesi håller de båda fiskarna undan andra akvarieinvånare. Till och med de taggiga ancistrusmalarna får veta att de lever, vilket är tur då dessa gärna ägnar sig åt att äta fiskrom som fästs vid stenar.

Det ska bli spännande att följa det som händer i akvariet och tänka ut hur jag ska kunna rädda åtminstone några av ynglen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar