Translate

torsdag 7 april 2016

Akvariet av den sorgliga skepnaden

Det är nu en eländig syn, mitt 54-liters växtakvarium, ett stolt och självsäkert projekt, som hittills mest präglats av motgångar.

Trådalger, trådalger och åter trådalger...Växtdöd, pogostemon helferi, eleocharis acicularis och alteranthera cardinalis.

Orsakerna är nog flera onödiga misstag, för mycket ljus för lång tid, övergödning och kanske fel gödning. Ojämna nivåer av Co2. Kanske hade det varit lättare att stå emot algerna om växterna varit fler och således kunnat konkurrera ut algerna eller åtminstone hållit dem stången.

Så vad göra? Till att börja med har jag minskat belysningstiden till 6 timmar. Co2 får stå på dygnet runt för att slippa krånglet med att ställa in rätt antal bubblor. En drop checker måste införskaffas. Jag kommer att rensa bort alla döende växter och pröva med att öka den samlade växtmassan i karet med snabbväxande stängelväxter.

Bredvid detta skabbiga elände till akvarium kan jag se hur bucephalandrorna i burmakaret får nya blad. Det ger viss tröst i det allmänna eländet.  Vackra växter dessa epifyter från sydöstra Asien och svåra är de inte.

Växtakvariet ska dock också bli ett tilltalande blickfång och jag ska följa de råd och uppslag jag kan få från andra, om de håller för prövning. Här handlar det bara om att öka mina kunskaper, steg för steg.

2 kommentarer:

  1. High tech svänger mycket snabbare än allt annat, det gäller och vara med, stabila näringsnivåer, co2 gentemot ljusmängden och styrkan som du själv är inne på, det var också en chock för mig när jag började med high tech men det var värt besväret. Det är fascinerande och se tillväxttakten från dag till dag.

    SvaraRadera
  2. Nu verkar det dock som att karet stabiliserat sig. Minskat belysningstiden till 6 h, minskat gödningen och kör Co2 oavbrutet. Har rivit ur fula och skadade växter och bytt ut dem mot nya, ludwigia grandulosa och hygrophila corymbrosa. De alger som växte i h.difformis är borta och i mossan finns bara rester kvar. Har nu mjukstartat med gödning igen och kommer att ytterligare öka växtmassan snart. Bottentäckare får vänta tills läget varit stabilt en längre tid.

    SvaraRadera