Translate

lördag 30 april 2016

Det är vackert men inte färdigt

Jag måste nog tillåta mig själv att säga att växtakvariet nu börjar se bra ut. Det är rent av vackert med mina mått mätt. Jag är väl medveten om att jag inte är någon mästare i konsten att inreda ett akvarium, men även en glad amatör bör ha rätten att, i tävlan med sig själv, att få vara nöjd.

Tillväxten i akvariet är god. Förekomsten av alger obefintlig och jag har ökat variationen i karet genom att dels rensa ur en del växter och dels genom att ha ersatt och utökat akvariets flora.

Ludwigia repens har jag planterat om i bakgrunden och dess tidigare plats har intagits av hygrophila corymbrosa, som flyttats fram från plantornas tidigare plats bakom ludwigia glandulosa. Ett nytt bestånd lindernia rotundifolia har planterats i akvariets högra förgrund, för att dölja bubbelräknaren till Co2-anläggningen. Hygrophila difformis har jag ungefär halverat och planterat om de utrensade plantorna i mitt 32-liters low tech.

Det som saknas nu är framförallt lågväxande förgrundsväxter. Nu när trådalgerna är borta kanske eleocharis acicularis - mini kan komma på fråga igen.  Marsilea hirsuta eller echinodorus tenellus är tänkbara alternativ.

Fiskbeståndet har utökats med ett stim på sju drottningrasboror  (trigonostigma espei ), vara vackert röda färger gör dem väl synliga och estetiskt tilltalande från min åskådarplats i soffan. Kanske blir det fler fiskar av den arten framöver.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar