Translate

söndag 8 maj 2016

Grönt, blått och purpur

Några dagars ledighet är inte ovälkommet under vårterminens stressiga slutfas. Det är också ett utmärkt tillfälle att utveckla akvariehobbyn.

Till växtakvariet har jag dels skaffat ett bestånd av pogostemon erectus, som planterats i karta bakgrund och staurogyne repens till förgrunden. Den senare har varit lite svår att plantera då den lätt lossnat och flutit upp. Förhoppningsvis kommer den att växa och sprida sig framöver.

I fredags besökte jag Djurmagazinet i Köping där jag till min stora glädje hittade limia melanogaster,  en mindre vanlig levandefödare från Jamaica. Jag hade arten för ca två år sedan, men den fungerade inte särskilt bra.  De dog snabbt ut. Den blå limian, som fått sitt namn  pga sina metalliskt blåskimrande fjäll, trivs i hårt vatten med högt ph. Vattnet i lokalen ligger på ph 8, vilket borde vara någorlunda rätt. Kanske var det Något av detta som var problemet. De fem fiskar jag köpte simmar nu i ett akvarium i lokalen, varifrån jag flyttat den trio dario hysignon till mitt nya köksakvarium på 43 liter.

Dessa dario härstammar från norra Burma och anses vara mycket nära besläktade med dario "Black tiger", kanske är de två färgmorfer av samma art. Hysignon hanar är dock purpuraktiga och saknar "tigerns" ränder.

Dariokaret är  än så länge mycket enkelt. Botten består av ECS, ett keramiskt material, som lär vara bra för växternas rötter eftersom det inte är så kompakt och därigenom lätt syresätts vilket är till de nyttiga (nitrifierande) bakteriernas fördel, vilket gör det till ett biologiskt filter, om man får tro produktbeskrivningen. Ett enkelt skumgummifilter finns också i karet.

Yngel från dessa båda något ovanliga arter vore förstås roligt. Vi får se vad som händer längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar