Translate

måndag 9 mars 2015

Bara honor?

Ikväll har jag flyttat över ynglen till mina rivulus rubropunctatus till ett tioliters akvarium med torvbotten. Den ungefär hälften så stora förvaringsslåda hade blivit både smutsig och alltför liten
Det nya akvariet har torvbotten men saknar för övrigt inredning. Växterna består av frogbit och en tuss javamossa.

Ynglen är ännu små. De är ca två månader men har växt långsamt, kanske beroende på alltför torftigt foder. Lägre temperaturer lär också hålla tillbaka deras utveckling. Jag ska nu se till att de får bättre förutsättningar vad gäller mat och värme. En liten doppavärmare finns nu i karet, som därefter kan hålla ca 25 grader, vilket vore för högt för de vuxna fiskarna.

Jag har också konstaterat att flertalet av de tio ynglen har en mörk fläck strax ovanför stjärtfenan,  vilket också den vuxna honan har. Kan det vara så att samtliga yngel är honor? En sådan otur vore trist men inte otänkbar. Ett högt ph, i detta fall runt 7, lär inte gynna en jämn könsfördelning för arten, men kanske är det för tidigt att säga. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av att odla killis av den här arten, vet jag inte hur de kommer att utvecklas och om några fiskar trots allt skulle mörkna och visa sig vara hanar. Man kan ju alltid hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar