Translate

tisdag 24 mars 2015

Krassligt och eländigt

Mina akvarier har varit rätt så förskonade från sjukdomar. Ett överbefolkat akvarium med vildguppies är ett tråkigt undantag, där fiskarna dog i massor i somras och höstas, trots behandling och att jag minskade fiskbeståndet och gav de kvarvarande ett större akvarium. Orsaken var helt uppenbar. Fiskarna var för många och akvariet för litet.

I dagarna upptäckte jag att sajicahanen börjat få ett uppsvullet öga och blivit mer tillbakadragen. Nu på morgonen kom han inte fram till vid matningen heller. Om sjukan är smittsam eller inte vet jag inte, men det är troligt. Medicin saknas för åkomman, troligtvis den som kallas popeye,  och måste införskaffas snarast, vilket innebär tidigast på fredag.

Även en risfiskhona har visat tecken på dålig hälsa. Hon är mager, tillbakadragen och matvägrar.  De övriga fiskarna i 54-literskaret mår dock bra. Jag misstänker någon form av parasit, kanske flagellater.  Jag behandlar därför med octozin och hoppas på det bästa även om jag har en stark känsla av att fisken inte kommer att kunna räddas. Det viktigaste är att eländet inte sprider sig.

Orsaker? När det gäller ciklidens glasögon kan det bero på, vilket tyvärr måste medges, att jag slarvat med delar av skötseln. Jag har inte gjort så täta vattenbyten som borde ha gjorts. Jag har dragit mig lite för det eftersom det kräver mycket arbete för den som är hänvisad till hinkar vid vattenbytena.  Stress i samband med lek och avbruten yngelvård kan kanske ha spelat in.

Risfiskens åkomma är svårare att se orsaker till. Det är högst möjligt att den funnits latent och utlösts av någon okänd miljöfaktor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar