Translate

lördag 28 juni 2014

Inga fler butiksguppy i mina akvarier

Idag på morgonen simmade den sista av mina köpta guppyhanar in i evigheten med krokig rygg, vobblande rörelser och med dålig mage. 


Det blir inga fler av hans slag i mina akvarier. En fisk som säljs i stora mängder och som en klassisk nybörjarart, har med tiden blivit känslig, sönderavlad men också mycket dekorativ. Det sista är väl det som gör dem alltjämt så populära.

Vildformer och privatodlade kulturformer kommer dock fortsättningsvis att få plats i något av mina akvarier. För ungefär ett halvår sedan köpte jag mina första fem vildguppies, av dem lever fyra och de har fått otaliga yngel som nu är utfärgade och i stort sett vuxna fiskar. Detta kan jämföras med de butiksguppies av vilken ingen levde mer än fem månader. Nu är alla döda, trots noggrann skötsel,  vattenbyten, varierad och anpassad kost och en liten salttillsats i vattnet.

Butiksköpta fiskar verkar ha förvandlats från härdiga pigga fiskar som kunde leva länge i en "syltburk" till konsumtionsvaror,  till slit- och slängfiskar. Det är trist, riktigt trist. Marknaden styr och konsumenterna slutar inte att efterfråga. Vem som vinner på det behöver väl knappast sägas.

Bilden ovan visar när mina butiksköpta guppies mådde bra.Den nedan en vildguppyhane. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar