Translate

söndag 1 juni 2014

Jordbottenakvariet, 4 månader

När kan man klassa ett projekt som lyckat eller som ett misslyckande? Det är en fråga jag ställer mig på dagen fyra månader sedan jag stsrtade mitt första walstadsakvarium,  ett 54-literskar med killis, ursprungligen två par f.gardneri-golden. 

Redan för några veckor sedan kunde jag konstatera att stora delar av växterna befann sig i ett bedrövligt skick, efter att först ha växt i mycket snabbt. Såväl ludwigian,  som råkat ut för detta redan tidigare, som hygrophilan och cabomban, hade tappat en stor del av bladen och i stoet sett bara de längst upp mot ytan hade förblivit fräscha och grönskande. 
Ytan täcktes av ett tjockt täcke med andmat och enstaka musselblommor, de förra verkade vara de enda växter som verkade frodas.

Då flytväxter lever av ett överskott av näring som i bästa fall finns i vattnet, verkade det som om de i mitt akvarium både konsumerat detta som en hel del av de andra växternas andel. Dessutom skärmade de av ljuset för resten av akvariet. Förmodligen hade akvariets rätt så risiga tillstånd ha förorsakats av min försumlighet och ovilja att ingripa i naturliga processer och förlopp. Dessutom ville jag att de fiskyngel, som ett efter börjat dyka upp i akvariet,  skulle ha någonstans att gömma sig.

Så vad göra? Att akvariets växter snabbt förföll kunde jag utan att tveka konstatera,  så det handlade om att vända trenden snabbt. Jag rensade bort åtskilliga dl andmat, införskaffade nya snabbväxande växter (hygrophila difformis samt hornsärv) och beslöt att börja tillsätta lite kolextrakt, Easycarbo. Det sista är förstås ett rejält avsteg från mina ursprungliga intentioner, men det viktigaste är att akvariet återfår sitt grönskande och därmed i högre grad tilltalande utseende.  Hornsärven har, inte oväntat, snabbt vuxit rejält men hygrophila difformis har inte visat samma tillväxttakt hittills, men akvariet ser iallafall hyfsat ut, om än inte välordnat.

Fiskarna verkar fortfarande att trivas. De första ynglen är nu vuxna, honan har börjat bli romstinn och den unga hanen har färgat ut. Det yngsta ynglet har börjat få röda fläckar, vilket visar att även det är en hane. De röda ancistrus-malarna är mycket aktiva och har vuxit, om än långsamt, sen jag köpte dem för ca två månader sedan. Vilket kön de har går dock ännu inte att avgöra.

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar