Translate

måndag 11 maj 2015

Rom och yngel...för att tala om något roligare

1.Monterreyplaty

Trista saker har, som ni som följer min blogg redan vet, inträffat de senaste dagarna med dödsfall hos mina Monterreyplaty, som nu, efter att ytterligare en död fisk hittats är fyra stycken från att från början ha varit sju. De kvarvarande  små levandefödarna simmar dock piggt omkring och förhoppningsvis kommer de att överleva tills dess att de kan flytta in i ett riktigt akvarium.

2. Blåcikliderna

I 275-litersakvariet har blåciklidernas rom kläckts och ynglen samlats i en liten grop i sanden, nära filtret i en avsides hörna av karet. Där står honan och hanen ömsevis och vakar över sina små. Cikliderna har blivit mer aggressiva mot de övriga fiskarna, men det verkar  än så länge inte utgöra någon fara för dem.

3. Regnbågsgoodeiderna

I morse upptäckte jag dessutom att regnbågsgoodeiderna, characodon lateralis - Los Berros, i 54-litersakvariet, hade blivit fler. Ytterligare en kull små goodeider hade kastats av honan under natten. Antalet yngel är svårt att uppskatta, men de är sannolikt mellan  fem och tio stycken.

4. Killis

Jag fortsätter att samla rom från aphyosemion celiae - Teke CXC 21. Det blir inte några större mängder, ett korn en dag, två korn nästa och idag fyra. Allt som allt har jag hittills samlat in ca 20 korn, kanske  något flera, som jag lagt illa kläckning i en glasburk med en bit av ett catappalöv i, eftersom det påstås ha en skyddande verkan mot olika sjukdomar. Minst en gång om dagen gör jag vattenbyte i glasburken. Vad det verkar utvecklas äggen, som successivt mörknar.

För att kunna ta till vara på fler ägg har jag lagt i en bottenmopp,  bestående av grönt syntetgarn  som knutits fast i en liten ring av terracotta. Jag hoppas att äggen ska bli fler när tillgången på levandefoder blivit bättre.

För tillfället låter jag mopparna hos aphyosemion gabunense - gruppen vara. Mycket få korn har hamnat i dem, så frågan är om det är värt besväret. Istället hoppas jag att naturmetoden ska ge utdelning. Dessutom kan det räcka med ett verkligt odlingsprojekt åt gången.

För skojs skull kontrollerade jag ikväll hur det såg ut i mopparna hos cynodontichtys rubropunctatus, men kunde inte hitta ett enda. Orsaken är säkert den påvra kost som fiskarna fått de senaste månaderna med ett stort inslag torrfoder. Det får vara som det är. Allt som allt finns ett tiotal yngel av dem i olika storlekar, dels i odlingsakvariet och dels i ett litet yngelakvarium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar