Translate

torsdag 7 maj 2015

Nu bryter helvetet löst, eller?

Andinoacara pulcher, blåcikliden, hör väl till de mest klassiska och välkända akvarie iskarna, även om jag just stiftat min första bekantskap med arten helt nyligen.

Jag köpte ett par eller rättare sagt bytte till mig ett par på Örebroauktionen för snart två  veckor sedan, vilket var oplanerat.

I morse hittade jag rom lagd på en undanskymd sten i akvariet, där honan och hanen, på artens vis, ömsevis vaktar den blivande avkomman. Det som förvånar mig lite är att de inte uppträder mer aggressivt mot inkräktare i reviret  Ibland verkar de inte bry sig och någon gång så jagar de med rätt så milda medel iväg andra fiskar.

Jag undrar nu vad som är att vänta. Kommer de att fortsätta med sina milda tillrättavisningar eller kommer cikliderna att förvandlas till vredsinta mordmaskiner när ynglen blivit frisimmande? Om så är fallet finns alltid en hävertslang och ett yngelakvarium till hands på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar