Translate

lördag 9 maj 2015

Rapport från en plastlåda

Idag är det två veckor sedan jag köpte en grupp Monterreyplaty,  xiphophorus couchianus, på Örebroauktionen. Den första tiden uppträdde fiskarna mycket försiktigt för att inte säga skyggt,  i den tillfälliga boning, en förvaringslåda  på 22 liter, som de då flyttat in i.

Jag måste erkänna  att jag på vissa punkter var otillräckligt påläst om den här lilla mexikanska levandefödaren. Jag antog att arten inte ställde några större krav på värme,  men i själva verket, enligt Fishbase, vore en temperatur på 27-30 grader att föredra. Därför införskaffade jag en liten doppvärmare, 25 w, med termostat. Jag ställde in värmen på 28 grader, men termometern visar 26-27.

Vidare trivs xiphophorus couchianus med mycket växter. Jag flyttade därför en rejäl mängd javamossa från lokalen till plastlådan. Det visade sig att det blev ett populärt ställe att gömma sig under mossan. Jag funderade då om djuren skulle bli mer aktiva och orädda om jag spred ut mossan över botten.

Nu har fiskarna blivit något mer oförvägna även om de är fortsatt försiktiga av sig. De kommer fram och äter och rör sig främst längs botten. Jag är inte säker på att detta ingår i artens naturliga beteende, kanske är de oroade eller stressade av något i omgivningen. Frågan är vad detta är? Det är något jag får fundera på.

Nu på morgonen hittade jag ett yngel i förvaringslådan, men det såg inte ut som ett platyyngel eftersom det var alltför litet och mindre likt en vuxen fisk. Jag misstänker att det kan vara ett killiyngel, eftersom javamossan kan ha innehållit ägg från aphyosemion striatum som kläckts hos mina Monterreyplaty.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar