Translate

fredag 22 maj 2015

Snygga akvarier

Jag vet med mig att jag inte tillhör dem som är konstnärligt begåvade eller till dem som är likgiltiga till estetiska ting. Inget av mina akvarier skulle kunna mäta sig med en talangfull aqua-scapares verk och de är vida mer smakfulla, om jag får lov att ha en åsikt därom, än många andras.

Nåväl, falsk blygsamhet brukar klä en dåligt. Det finns dagar när jag är nöjd. Och jag har förvisso mina egna idéer om vad som är att betrakta som vackert och smakfullt.

Naturnära men inte naturidentiskt, biotopliknande men inte ett till ett-förhållande mellan akvariet och den naturliga miljöns arter och livsförhållanden. Mycket växter, en djup prunkande grönska och gott om stenar, nedfallna löv, rötter och grenar. Så arbetar jag med mina inredningar.

Idag kände jag mig nöjd när jag tittade till mina akvarier i lokalen. Low tech-akvariet med ameca splendens verkar fungera. Fiskarna förökar sig och växterna frodas.

För en tid sedan flyttade jag ett antal skott av nymphopides sp. Taiwan från 112-litersakvariet därhemma till lokalen. Det senare var då alldeles igenvuxet. Cirkulationen var minimal och fiskarna verkade slöa och håglösa. Gasutbytet var alltså otillfredsställande, så jag rensade bort en stor mängd av de växter som hindrade flödet och flyttade dem till low tech-karet i lokalen.

Särskilt orolig blev jag när xiphophorus nezahualcoyotl-hanen snabbt verkade tackla av. Efter rensningen piggnade han dock till och blev som förr.

Det visade sig idag att nymphopides hade vuxit bra på bara någon vecka, även om en del hål i bladen var oroande. Jag tog bort dem och hoppas att balansen i akvariet ska bli bättre.

Men low tech-akvariet är ett i mitt tycke snyggt akvarium. Det börjar få en djup frodig grönska, fiskarna rör sig livligt överallt i det och ger liv till det.

112-litersakvariet är inte fullt lika vackert. Det är fortfarande ett grönt inferno, utan en god ordning. Kaos råder men det är nog så som det naturnära bäst kan åstadkommas. Ett aldrig så väl planerat aquascape blir aldrig något annat än en artificiell skönhet utan den råa växtkraft som "det nästan naturligas" råa växtkraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar