Translate

torsdag 1 september 2016

Bucephalandrafeber!

Jag är smittad!  Bucephalandrafebern har slagit klorna i mig !

Bucephalandror är växter som härstammar från Indonesien, framför allt ön Kalimantan eller som den också är känd, Borneo.

Växterna i detta släkte är epifyter, dvs arter som växer på underlag som stenar, rötter och annat fast material. De är föga ljuskrävande och växer långsamt. De uppskattar strömmande vatten, sägs det. Deras krav är egentligen små, inte alldeles olika anubias. De är dock dyra att köpa då efterfrågan är större än tillgången. Att de växer så långsamt gör dem föga lönsamma att odla i större skala även om en och annan art tagits med bland de odlade av en del företag.

Jag har t.ex bucephalandra "wavy leaf" som odlas av Dennerle och som jag kommit över för ett ansenligt men ändå högt pris relativt sett.

Det är växternas estetiska företräden med varierande färger och former som tilltalar mig. Bladen hos en del arter, som bucephalandra velvet, är smala och vågiga i kanterna. Andra, som den nämnda "wavy leaf" är bredare. Färgerna varierar från grönt, oftast i mörkare nyanser till toner som skiftar i rött, blått och indigo. Det är mycket vackert!

Sen måste jag erkänna att bucephalandrornas "exklusivitet" gör dem lite extra tilltalande.  De är mycket väl värdiga "samlarobjekt".

Den första arten jag skaffade var bucephalandra motleyana - Bukit Kelam. Därefter följde b.kapuas mini, Nango taman, wavy leaf och velvet.  De finns nu spridda i några av mina mindre akvarier. 

Dock kan nog det 19 - liters nanoakvarium, som jag startade i somras, på sätt och vis kallas ett bucephalandra - kar.  Samtliga av de arter jag nämnde ovan finns i akvariet, fästa på lavastenar, träbitar eller fastklämda mellan stenarna.

I detta akvarium använder jag  hydroctyle tripartita - Japan som bottentäckare. Det är en lättskött och mycket vacker växt som inte kräver alltför mycket ljus eller Co2.  Bägge delar saknas i akvariet, åtminstone än så länge.

Tekniken består av en ledbelysning, Aquael Leddy 6 w - Plant, ett luftdrivet skumgummifilter och en doppvärmare. Jag göder med Tropicas grön växtnäring.

Tanken är att akvariet nu ska befolkas med räkor. Där finns redan en liten grupp Tiger teddies, neoheterandria elegans, en mycket liten sydamerikansk levandefödare som man knappt lägger märke till om man inte befinner sig alldeles intill akvariet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar