Translate

fredag 30 september 2016

Dvärgtandkarpar och obskyra guppies

I förra veckan arrangerade min akvarieförening, Västra Aros Akvarieförening,  en loppis för alla akvarie intresserade.  Det blev ett lyckat arrangemang och ett steg framåt, åt för föreningen.
Även för mig blev det, privat, roligt och inspirerande,   jag gjorde några trevliga och berikande inköp, när jag inte satt i kassan  eller ordnade med annat.

Jag köpte ett par bucephalandror som nu pryder framförallt mitt 19 - liters nanoakvarium med blå tigerräkor och neoheterandria elegans. Tjusningen med dessa växter består.

Jag fick också tillfälle att ge mina dvärgtandkarpar ett välkommet tillskott av såväl hanar som honor. Den sista hanen dog en tid efter att han sugits upp och skadats i samband med att den  lidit uppsugen med häverten vid ett vattenbyte. I det 24-litersnano som dessa fiskar bebor vimlar det också  av yngel. Stammens överlevnad är kanske trots allt säkrad.

Ett annat köp blev en grupp om 10 stycken poecilia obscura, Seiva river , 2008, en liten guppyliknande levandefödare från Trinidad. De här fiskarna ser ut som små vildguppies och liknar mycket den viltform av poecilia reticulata som jag hade för något år sedan, som jag tyvärr inte längre har.

Obscurorna lever nu i ett mycket litet akvarium om 10-liter. Det kan med rätta uppfattas som alltför litet, men enligt uppgifter från en amerikansk akvaristisk hemsida, Chicago livebearer 
Society,  är det inte orimligt att hålla 20-30 djur i ett kar på om ca 20 liter ( 5 gallon). Tanken är dock att de ska  få mer utrymme inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar