Translate

lördag 17 september 2016

Glödande ögon i mörkret....

I förrgår kom jag äntligen hem med en grupp deep blue tiger, 9 stycken närmare bestämt. Detta var i samband med en föreläsning jag höll för Örebro Akvarieklubb om walstadsakvarier, vilket var ett mycket trevligt arrangemang.

Räkorna kippade jag sedan in under några timmar efter hemkomsten till Västerås, långt efter midnatt. Djuren fick sitt nya hem i mitt 19 - liters, där några neoheterandria elegans och hyalellor fått sin hemvist sedan knappt två månader.

Akvariet är främst tänkt som ett estetiskt objekt, ett ganska klassiskt scape med ett röse av lavasten i mitten på vilket jag fäst olika bucephalandror samt spiky moss. Bottentäckare är hydroctyle tripartita - Japan. Där finns också några stängar  mayaca vandelli och hornsärv. 

Räkornas utseende är originellt. Den blåa nyans som deras kroppar har liknar den hos en natthimmel där något av det allra sista dagsljuset dröjer kvar. Det är mörkare än koboltblå. De lodräta linjer som gett räkorna epitetet "tiger" är osynliga på de flesta av dem. Djurens ögon lyser dock upp deras mörka gestalter med en gulorange lyster. Räkornas skal glänser när ljuset träffar det i rätt vinkel. Det är en mycket vacker odlingsform av caridina cantonensis, som också var tämligen dyr att köpa.  Utan arvodet jag fick för föreläsningen hade nog köpet uteblivit för tillfället.

På ett sätt kanske räkorna var en estetisk missräkning då deras mörka färger gör dem svåra att upptäcka. Men ofta är det deras ljusa ögon som förråder deras närvaro. Jag har sett sju som mest samtidigt som mest efter idogt spanande bland växter, stenar och ormhasselkvistar.
Men jag är nöjd. Räkornas  originella utseende och färg är något alldeles särskilt, även om min femåriga guddotter menade att "det såg ut som en gummiräka" när jag visade henne en bild tidigare idag. Kanske är det något lite "onaturligt" över dem?  Räkor ska väl vara röda?

Av allt att döma verkar de två första dygnen ha gått bra i akvariet. Räkorna äter på botten, man ser dem ibland förflytta sig simmande och de gulaktiga ögonen lyser här och där från skuggor och mörka prång.

Ikväll hittade jag tyvärr en död räka i rötterna till en bucephalandra. Lite oroande måste jag erkänna att det var men att enstaka djur inte klarar acklimatiseringen kanske inte är så förvånande. Jag gjorde ett litet vattenbyte för säkerhets skull och hoppas att övriga djur mår bra. Det verkar så av allt att döma vad jag har kunnat se.

Naturligtvis hoppas jag att räkorna ska trivas så bra att de ger upphov till en talrik avkomma likt de crystal red som frodas i akvariet intill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar