Translate

lördag 22 oktober 2016

De små rariteternas akvarium...

Återigen kunde jag inte sätta stopp. Idag köpte jag ytterligare två arter av bucephalandra, dels Sintang och dels Theia blue. Inte heller kunde jag låta bli att  låta dem ta plats i två av mina akvarier.

Sintang hamnade i ett röse med kolsten i det 54-liters växtakvariet och Theia blue i 19-litersakvariet, där jag fäste plantorna vid en kvist av någorlunda tjock ormhassel.

Kanske är nu scapet lite väl överlastat i 19-litersakvariet. Det är nu fyllt med växter och djur. Faktum är att det är i det här lilla akvariet som jag samlat en del små dyrgripar.

Fiskarna består av en grupp neoheterandria elegans, Tiger Teddies, som är små levandefödare och de lägre djuren utgörs dels av hyallella azteca samt deep blue tiger-räkor.

De små levandefödarna har fått flera kullar med yngel sedan jag fick tag på dem för knappt ett år sedan genom en bytesaffär med en akvarist i Uppsala.

Räkorna köpte jag i samband med att jag föreläste i Örebro för drygt en månad sedan.  Till min stora glädje såg jag igår att en av räkorna nu bar på rom.

Men ändå är det nog bucephalandrorna som är akvariets viktigaste del. Dessa ganska exklusiva, vackra och inte alls billiga växter har blivit några stycken på ganska kort tid. Bara i 19-litersakvariet finns följande arter:

Bucephalandra motleyana - Bukit Kelam
Bucephalandra kapuas - mini
Bucephalandra brownie red
Bucephalandra sp. Theia red
Bucephalandra sp. Theia blue
Bucephalandra velvet
Bucephalandra Nango taman
Bucephalandra sp. Wavy leaf

Kanske har akvariet nu nått en punkt där  mer inredning och fler växter inte tillför något positivt. Oordning och överlastning är inte långt borta, men växterna är vackra även om de kanske döljer en del av sin skönhet som dock försvinner i det kaos som smyger sig på oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar