Translate

torsdag 29 januari 2015

Ett liv i dunklet - bettornas undanskymda tillvaro.

Ett akvarium som kanske blivit lite bortglömt den senaste tiden är det där mina betta rutilans har sitt hem. Ytan är täckt av stora frogbit plantor som skärmar av ljuset mycket och vattnet ser ut som te som dragit för länge,  tack vare den påse med torv som hängts ned i akvariet.

Livet verkar ha gått vidare i akvariet.  Nu på morgonen upptäckte jag att honan, som jag gång efter annan antagit varit död, faktiskt lever och att det finns minst fyra yngel kvar i olika storlekar. Det är roligt och tyder på att det kanske trots allt, mig ovetande, blivit mer än en kull i akvariet,  som bebott av betorna sedan början av oktober 2014. Frågan är nu vad jag borde göra med bettaynglen,  som nu ser ut so, små något blekare kopior av föräldrarna. De borde snart behöva mer utrymme. Snart nog kommer de att uppfattas som konkurrenter till de vuxna fiskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar