Translate

söndag 15 februari 2015

Det vackra solljuset

Jag sitter i mitt vardagsrum och solen lyser in genom balkongdörren.  Akvariebelysningarna är avstängda för tillfället.  Ljuset strålar in. Skuggor och glimmande fiskfjäll, växter som lyses upp med naturliga strålar, inte lysrörens ofta något artificiella lyster.Som akvarist föredrar jag det naturliga före det sökta. Det här är en liten högtidsstund som inte går att göra rättvisa med bilder eller ens ord. 
Att uppskatta det naturliga är inte nödvändigtvis detsamma som att eftersträva det naturidentiska.  Mot det finns, i alla fall för den som inte har tålamodet för det eller som kan ha estetiska invändningar, en del  invändningar.Det kan vara svårt att hitta rätt arter och en biotop, som kanske utgörs av en "smutsig", brunaktig miljö av multnande löv och grenar, är kanske inte vad man vill visa i ett vardagsrum. (Nu finns det iofs just ett sådant här hemma med betta rutilans).
Ändå vill jag hävda det naturligas skönhet. Det alltför konstfulla ligger inte för mig, även om det fascinerar och är att föredra framför det kitschiga. Hellre iwagumi än sjunkna slott och dödskallar.
Solen som skiner in på växter och fiskar i ett naturnära liv, det är nog närmast till det som jag vill komma med mina akvarier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar