Translate

söndag 9 oktober 2016

Vägen tillbaka...

Kanske håller mitt 54-liters växtakvarium på att åter hitta tillbaka till ett vackrare utseende?

Jag upptäckte att det stora bestånd av hydroctyle tripartita - Japan höll på att växa över sina breddar och insåg att det var vad jag borde låta den göra. Därför tog jag upp en del plantor staurogyne repens som höll på att täckas av den klöverliknande hydroctylen. Istället delade jag upp denna i flera bitar som jag planterade i förgrunden till akvariet.

Jag har också ersatt ludwigia glandulosa med en släkting till denna, l. palustris, som är sprödare men också blir vackert röd under rätt förutsättningar. Den anses dock vara mer lättskött än sin släkting.

Ett nytillskott bland mina akvarier är ett 10 - liters Walstadsakvarium med Limnophila heterophylla samt hydroctyle tripartita - Japan. Där simmar nu en grupp poecilia obscura - Seiva river Trinidad, 2008. Det är tänkt som ett tillfälligt hem. Populationen  består nu också av yngel som växer snabbt. De behöver mycket snart mer utrymme, vilket de de också kan komma att få om jag lyckas avyttra min grupp av Chromaphyosemion bivittatum, något jag snart hoppas kunna göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar