Translate

söndag 2 mars 2014

Första månaden med jordakvariet

Idag är det en månad sedan mitt jorbottenakvarium fylldes med vatten och växter och tre veckor sedan 2 par fundulopanchax gardneri- golden.
Det är dags att utvärdera och reflektera.

Till att börja med kan man säga att vattenvärdena ser bra ut, även om det tog tid innan nitriten sjunkit till en obefintlig och acceptabel nivå. Ph-värdet är relativt högt, ca 7,5, alltså något högre än vad fiskarna skulle kunna förväntas trivas i, men det verkar de dessbättre ignorera. De leker regelbundet, men än har jag inte sett några yngel.Vattnet håller en temperatur på mellan 23 och 24 grader. Akvariet får 10 timmars ljus per dygn.

Växterna har, som man kunde förvänta sig, vuxit bra. Jag valde medvetet att plantera snabbväxande arter för att snabbt få igång biologin i akvariet. Hygrophilan och cabomban breder ut sig i karet och särskilt vad gäller den senare är jag nöjd, då arten, trots sin popularitet, är ganska krävande. Hygrophilans tillväxt får dock anses som något självklart. Ludwigia repens har däremot fungerat mindre bra. Stänglarna har hamnat i alltför mycket skugga i och med att flytväxterna och hygrophilan brett ut sig. Tyvärr har många blad lossnat för att sedan flyta omkring i akvariet.

Bottenväxternas, cryptocorynens och javaormbunkarnas,  tillväxthastighet är dock mer begränsad. Enstaka gula blad har synts här och var, men det hör snarast till det naturliga förloppet.

Ett gott tecken är att algtillväxten varit liten. Endast på den största javaormbunkens blad närmast ytan, syns ett täcke med brunalger.

Min ursprungliga avsikt var att vara så oberoende av teknik som möjligt. Så har inte blivit fallet. Det visade sig att jag behövde luftning och filtrering för att få ned nitrithalten.  Bakteriekulturen i karets botten krävde syresatt vatten för att utvecklas, menade vissa källor.Andra ansåg att detta inte skulle behövas. Efter vad jag har förstått, utifrån mailväxling med en förespråkare för den senare metoden, kan mitt low tech-misslyckande ha berott på att jag inte från början använt tillräckligt många snabbväxande växter.  Själv funderar jag också om att jag använt relativt lite jord, 8 liter, som sedan täckts med alldeles för mycket grus, försenat de biologiska processerna. Jag använde också nytt och omoget vatten istället för moget från ett fungerande kar.

Fortsättningen:

1. Låta växterna växa. Det får ta tid innan jag ansar. Kanske kan jag ta bort filtret vad det lider.

2. Kolla vattenvärdena regelbundet. Vattenbyten ska inte behöva göras ofta i jordbottenakvarier, men man kan inte ta något för givet.

3. Eventuellt förbättra ljuset. Karet har fått ljus från först flora glo 15 w, växtbelysning och därefter från ett sun glo 15 w-rör. Det förra gav uppenbart för lite ljus i vissa delar av akvariet. Växtbelysning ska helst kombineras med andra ljuskällor.

4. Inte bry mig överdrivet mycket om bruna och gula blad. De får vara kvar för att på sikt bidra till ett lite lägre ph. I akvariet finns också 5 st catappablad som ska bidra med humusämnen och dessutom ge föda åt infusorier som på sikt kan fungera som yngelfoder.

5. Inte skaffa flera fiskar. De får föröka sig efter eget önskemål.  :-)

(Bilderna visar akvariet 1/2 och 1/3-2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar