Translate

lördag 8 mars 2014

Många hanar och för få honor i ameca-akvariet

Det har börjat klarna om könsfördelningen bland mina ameca splendens.  Det förefaller som om jag har en majoritet hanar i mitt akvarium med proportionerna 5/3. Två av dem håller på att utveckla den gula randen på stjärtfenan och tre andra har börjat få den svarta linje som avgränsar den gula färgen. Så såg de två första fiskarna ut när de blev inkoppade för en månad sen, men nu så är de i full färd med att bli vuxna individer. Den ena av dem, naturligt nog den största, är nog i stort sett igenom processen och har blivit rätt så aggressiv.

Amecornas temperament är dessutom så; de jagar varandra, skuffas samtidigt som de gärna håller samman. När det vankas mat i grannakvariet, som får del av läckerheterna först, samlas alla amecor när de ser mig stå där. När de väl får sin mat far de snabbt runt i vattnet i ett tydligt samspel med varandra.

Det är en ganska orolig stämning i karet och den kommer inte att minska i takt med att de andra hanarna blir könsmogna. Det är också tydligt att behovet av ett större akvarium är överhängande, så det finns ingen orsak att vänta med iordningställandet av 275-literskaret.  Sannolikt kan det också bli tvunget att göra en justering av könsbalansen bland amecorna. Förhoppningsvis finns det någon akvarist som har behov av och kan byta till sig några hanar från mig. Den mest utvecklade hanen har redan börjat uppvakta honorna,  han är intensiv och ganska "brutal". Hur ska det då inte bli med fyra till av samma slag? Tufft att vara ameca-hona.

På bilden nedan syns två hanar och tre honor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar