Translate

söndag 2 mars 2014

Skaffat större!

Igår fick jag äntligen hem ett begagnat akvarium på 275-liter tillsammansmed stenar, ett filter samt doppvärmare och värmekabel och ljusramp. En bänk ska hämtas så snart som det går, eftersom den också ingick i köpet. Det blir mycket att göra eftersom som karet  och möbeln kräver att fräschas upp. Det är inte så bråttom, det får ta den tiddet tar.

Akvariet ska placeras i vardagsrummet. För att få ett bra perspektiv på det krävs det att jag flyttar på en bokhylla till rummets kortsida.

Vad ska jag ha i det när det är färdigt? Mycket talar för att det blir ciklider, förmodligen centralamerikanska eller sydamerikanska. Eldbukar eller sajica-ciklider ligger bra till liksom möjligen någon jordätarart eller hantelciklider. Tänkbar är också blå ciklid, andinocara pulcher. Jag vill också ha någon art av l-mal. Det ska vara robusta och tuffa fiskar som kan stå emot ameca splendens som kommer att flytta in i akvariet först av alla.

Ett större akvarium ger andra möjligheter. Det ska bli roligt att se vad jag kan göra av det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar