Translate

torsdag 6 mars 2014

Vad sjutton är en endler egentligen?

När jag startade om akvariehobbyn efter ett uppehåll på hela 17 år hade jag inte hört talas om endlern eller endlers guppy som många vill kalla den. Mitt intresse för den här lilla fisken kom sig från början av att den skulle trivas i mycket små akvarier från ca 20-25 liter, eftersom den bara blir några få centimeter, 2,5-3 för hanar och någon ytterligare för honor.
 
Det dröjde ett tag innan jag fick tag på några egna fiskar, dels för att andra projekt kom emellan och dels för att endlern inte ärxså vanligt förekommande i handeln. Men i slutet av december 2013 skaffade jag mig en grupp bestående av fem fiskar,  tre honor och två hanar. De fick sitt hem i ett litet akvarium på ca 25 liter. I detta nanokar såg de riktigt små ut.
 
De små brokiga och färgrika hanarna visade sig vara livligt uppvaktande kavaljerer som utförde märkliga "danser" med spända och snabbt darrande kroppar inför de grågröna honorna, om de nu inte bara snabbt pilade efter dem för att para sig. Endlernas livfullhet, kvicka rörelser och obegränsade energi gjorde att de snabbt kom att tillhöra mina favoriter. En annan positiv sida hos dessa små levandefödare är att de i regel inte äter sina yngel, vilket t.ex. guppies, svärdbärare och platyer gärna gör.
 
Men vad är nu en endler för någor egentligen? Svaret på frågan är långt ifrån självklart och har rent av varit omstritt. En vanlig uppfattning är att endlers skulle vara en form av vildguppy från Venezuela. Det tror till och med personer som är väl insatta inom akvaristiken. Det har även experter menat. Andra har framfört tanken att endlern skulle vara en hybridfisk som bildat egna stammar i naturen som sen fångats in och förökats i akvarium. Men tydligen är den rådande åsikten att endlern är en egen art, poecilia wingei, om än mycket närstående den vanliga guppyn, poecilia reticulata. Av den anledningen kallar jag inte fisken för endlers guppy utan bara endler.
 
Men det finns fler problem med den här lilla sydamerikanska tandkarpen. Det främsta är att de allra flesta "endlers" som säljs i handeln, nog inte är sådana egentligen. De är oftast mer eller mindre blandade, hybridiserade, med vanliga guppies.  Jag vet ärligt talat inte hur mycket endler mina endlers är. Det varierar. Den hane som syns på bilden nedan är av den typ som mest liknar de fiskar man kan se på bilder av den rena formen, men jag vet inte säkert. På den andra bilden syns en s.k. snakeskin endler. Den är relativt storväxt och har en något annorlunda kroppsform. Där finns det nog anledning att inte utan vidare kalla fisken utan hellre för endlerhybrid. En annan hane jag har, på bilden längst ned, liknar en liten guppyhane av varianten neon tuxedo-guppy men såldes som pink red endler.
 
Det är nog egentligen att betrakta som akvaristisk idioti att låta dessa varianter gå tillsammans om man vill bevara den rena endlern, men att så inte skett beror på att jag inte är säker ens på de minst hybridiserade av mina fiskar. Sen är det förstås min förkärlek för fina färger som har fällt utslaget. Kanske borde jag separera de mest naturliga fiskarna fråb de andra? När det gällde snakeskin endlern så gick den aldrig med de andra, utan fungerade som testpilot i mitt jordakvarium. 
 
Till sist vill jag också framföra tanken att endlern nog inte bör hållas i alltför små akvarier. De förökar sig oerhört snabbt och ynglen äts i allmänhet inte upp om de bara hålls med sina föräldrar. Populationen växer därför mycket snabbt och den kräver utrymme. Jag skulle därför gärna vilja byta ut fiskarnas nuvarande hem mot något större, helst ett akvarium på 50-60 liter. Vi får se om det realiseras.  Det finns också akvarister som gärna skulle vilja ha dessa pärlor till fiskar i sina kar. Byte eller försäljning, det är frågan. :-)

2 kommentarer:

  1. Jättefina Endlers, jag gillar dessa fiskar, små händiga och väldigt vackra,:) Jag har ett akvarium med några blå endlers, fina fiskar det också.

    SvaraRadera
  2. Jag håller dem också väldigt högt. Det är aldrig tråkigt att kika in till dem. Det är rätt säkert att jag ska ge dem ett större kar framöver. 25 liters skulle kunna bli hem till några micropoecilia picta eller dvärgtandkarpar.

    SvaraRadera