Translate

fredag 14 mars 2014

De första stegen...

Nu har jag börjat jobbet med att få i ordning det  275-literskar som jag köpt begagnat. Kanske blev det inte det optimala köpet då det varit med ett bra tag, verkar vara ett hemmabygge och har en och annan repa.Min otålighet drev på så här är det nu. Det gäller att göra det bästa av det.
Storleken passar mina syften väl, att starta ett "tema-akvarium" med centralamerikansk inriktning,  med levandefödare (ameca splendens och någon vildform av svärdbärare, x.montezumae eller x.helleri?) och någon ciklidart, cryptoheros sajica eller kanske c.nigrofasciatum, mera känd som zebraciklid. 

Idag har jag börjat fräscha upp själva akvariet. Jag har fått bort rester av grus och sand samt börjat putsa upp rutorna med en blandning av vatten och ättika för att få bort kalkavlagringar.  Detta arbete måste dock fortgå då det krävs mer tid att få bort de missprydande vita avlagringarna. Även silikonet har kontrollerats och har befunnits vara relativt torrt men mjukt och fräscht strax under det. Det måste antagligen bättras på även om min akvariehandlare menade att det nog inte är nödvändigt att bättra på vissa partier.

Vardagsrummet är ommöblerat för att ge plats åt karet. En matta att ställa det på har införskaffats och imorgon hjälper en kollega migcatt hämta och bära upp akvariebänken. Sakta men säkert har det nya akvarieprojektet kommit igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar