Translate

fredag 28 mars 2014

Temperament, energi och drifter

Idag är det en månad sedan jag utökade gruppen med ameca splendens med 6 individer. Jag skulle tro att det är en art som drt både är lätt att tycka illa om och att fästa sig vid. De är aggressiva, intensiva och ständigt i rörelse. Jag tillhör dem som gillar denna levandefödare,  en goodeid, från västra Mexico. 

Mina fiskar verkar efter omständigheterna ha funnit sig väl till rätta,  även om de ännu så länge väntar på att flytta in i 275-literskaret som står och väntar på att tas i besittning, men det lär dröja någon tid, men det får inte vänta för länge eftersom fiskarna växer, deras temperament är hett och rörelsebehovet stort.

Det är också tydligt att de nu är unga vuxna fiskar. Hanarna har en efyercen snabbt fått den gula randen på stjärtfenan och fiskarnas färger börjar anta en mörkare färg. Det silverfärgade börjar övergå i en grönbrun olivaktig ton. Hanarna uppvaktar honorna och de senare har börjat uppvisa en viss rondör. Yngel är nog att vänta. Roligt nogär arten ingen yngelätare. Mina exemplar bryr sig inte det minsta om de två guppyyngel som finns i karet. 

Arten är aggressiv.Fiskarna jagar, skuffas och bråkar med varandra oavlåtligen. Det är,vad det verkat, vara något naturligt för arten. Min grupp består olycligt nog av en major hanar,  vilket knappast gör saken lättare. Jag köpte samtliga kvarvarande exemplar på Djur-Hobby i Uppsala. Det hade nog varit klokt att att ha tänkt på könsfördelningen.  I akvariet finns en hackordning där det finns vinnare och förlorare, en mycket dominant hane vars ställning i karet är oomtvistlig. Fiskarna måste snart få flytta till ett större hem.

Amecornas aptit är väldig. De är inte kräsna men föredrar helt uppenbart fryst foder, vita mygglarver,  artemia och kokta ärtor. Arten behöver ett rejält tillskott vegetabiliskt foder. Alger är ett bra inslag men i mitt akvarium är deras tillväxt försumlig. Amecorna äter därför grönfoder av olika slag. Förutom ärtor äter de zucchini, och foder som innehåller chlorella-alger. Maltabletter med spirulina är också populärt. Min L -135 (mal peckoltia braueri) får hård konkurrens om maten.  

Amecornas framfart kännetecknas sammanfattningsvis av en okuvlig energi, ett hett temperament och minst lika starka drifter,




,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar