Translate

onsdag 21 januari 2015

Grindalmask, bra levandefoder till småfiskar.

Länge har det verkat svårt att få tag på levandefoder där jag bor. I Västerås saluför akvarieaffärerna torr- och frysfoder om man undantar de som finns för terrariedjur.  De enda som passar till de oftast rätt små fiskar som simmar i mina akvarier är vinglösa bananflugor, som uppskattas mycket av mina killis.
Sedan någon månad tillbaka odlar jag även grindalmask i en plastlåda som tidigare innehållit skumtoppar.  Lådan är fylld med ett keramiskt material,  seramis. Maskarna ges mjölkersättning som föda. Kulturen har haft en mycket god tillväxt men jag har varit sparsam att ge dem till fiskarna, eftersom grindalmask enligt många är alltför fetthalten föda för fiskar. Jag har därför begränsat mig till att mata med grindalen två gånger i veckan. Emellertid har jag fått tipset att man kan öka maskarna proteinet genom att mata dem med sojamjöl. Jag funderar därför på att gå över till det, för att kunna använda fodret mera.
Många av mina mindre fiskar älskar grindalmask.  Jag ger dem främst till påfågelgobies,  till betta rutilans, regnbågsgoodeiderna och till dvärgtandkarparna. Även de gröna bågfenscikliderna och nezasvärdbärarna uppskattar fodret mycket.
Jag har även prövat att ge sajica-ynglen grindalmask, vilket de verkade gilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar