Translate

söndag 4 januari 2015

Nya givar i lokalen

Nu i eftermiddag har jag börjat göra i ordning det tredje akvariet i VAAF:s lokal. Tanken är att den senaste kullen sajicayngel ska få växa upp där. Akvariet har fyllts med vatten, 96 liter, och på botten ligger ett tunt lager biltemasand. Tanken är att växterna ska bestå av flytande plantor samt javamossa.Akvariet kommer att "köras in" med en grupp Tocantin-guppies innan ciklidynglen flyttar in.

Ett problem är att jag ännu inte fått igång belysningen eftersom kontakten till lysrampen inte passade passade till kontakten. Någon adapter har jag inte tillgång till, så jag kommer istället att använda en lysramp jag har hemma.

Till lokalen tog jag också med ett par ungfiskar av cryptoheros sajica som jag köpte mer eller mindre av misstag vid auktionen i Uppsala 30/11. De simmar nu tillsammans med ameca splendens och xiphophorus mayae och verkar snabbt ha funnit sig till rätta i det 96-litersakvarium som de fått som sitt nya hem. Tidigare har de fått genomlida en månad i mitt ganska förfallna köksakvarium, som jag planerar att lägga ned inom en snar framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar