Translate

lördag 3 januari 2015

Jordbottenakvariet 11 månader

Ett tag såg det rätt risigt ut med gulnande blad, alltför många fiskar och en yta som låtits växa igen av andmat. Jag räknade mitt första jordbottenakvarium som ett mer eller mindre misslyckat projekt.

Fiskarna, f.gardneri-golden, fick flytta till VAAF-lokalen och karet stod tomt några dagar. Vid storauktionen i Örebro köptes istället en grupp Tocantin-guppies och fyra stycken regnbågsgoodeider, characodon lateralis Los Berros. Lite nya växter planterades och andmaten röjdes bort.

Bacopa compact, najas och frogbit har blivit fina inslag i akvariets inredning. Limnophilan är mindre dominerande och har sedan den ansats och ytan befriats från andmaten börjat se fräsch ut igen.


Tillväxten är egentligen blygsam, men akvariet ser inte längre ut som en värld i förfall. Visst är det något av en djungel och långt ifrån någon minimalistisk "zenvattenträdgård" eller något välorganiserat holländskt växtakvarium, men de flesta växter ser ut att må hyggligt. Ärligt talat, hur vackra dessa än är så tilltalar mig det vildvuxna mig också, även om detta till sist också får negativa konsekvenser för det estetiska.

Den svaga tillväxten tyder på att botten blivit urlakad. Jag har inte haft mästarhanden med detta walstadsakvarium utan snarare den entusiastiska nybörjarens något valhänta handlag. Kanske borde jag börja använda pmdd? Fast romantikern i mig säger att jag ska låta naturen ha sin gång, för katastrofen verkar ju trots allt inte stå för dörren. 

Fiskarna trivs. Regnbågsgoodeiderna simmar livligt omkring, oftast nära botten. Hanarna kivas och jagar varandra och den enda kvarvarande honan uppvaktas intensivt. Guppyna har växt men inga yngel har setts till. Antagligen har dessa ätits upp av goodeiderna. En ensam röd ancistrus sköter renhållningen från alger. 

Ändå har jag vissa funderingar på att byta ut detta lilla 54-litersakvarium mot ett något större, eftersom det skulle göra det möjligt för mina xiphpophorus mayae
att flytta hem från lokalen. Jag har också idéer om en något annorlunda typ av inredning, även om ett stort inslag av lummiga växter skulle vara självskrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar