Translate

onsdag 4 november 2015

Gulnande blad och att undvika alger....

Häromdagen upptäckte jag att ludwigia grandulosa i 24-litersnanot hade börjat få en del gula blad.  Efter närmare två månader är det första gången jag ser sådana. Tidigare har alger varit det storq problemet.

Gula blad....av vilken orsak? Jag spekulerar  lite: ljuset når inte riktigt ned eller är det så att den näring som finns i solen inte längre räcker?

För det senare talar att jag, trots en allt kortare belysningstid och att jag utelämnat pmdd, så har växterna ändå kunnat expandera och det utan att algerna tagit över,  vilket var fallet innan jag upphörde med gödningen. Kanske behövs ett litet tillskott av näring nu?

Jag ska pröva men inte med pmdd eftersom det finns några räkor i akvariet. Annars använder jag Co2 och Easycarbo för att hjälpa växterna att ta upp koldioxiden.

Fiskarna i akvariet, en liten grupp dario sp.Myanmar " Black tiger ", verkar ha etablerat sig väl i akvariet, även om det är litet. Den relativt stora mängden växter hjälper de små men ihärdigt revirhävdande fiskarna att inte ständigt hamna i destruktiva konfrontationer. Det blir mest mindre skärmytslingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar