Translate

måndag 30 november 2015

Tiger teddies och andra småfiskar

Gårdagens auktion i Uppsala blev en trevlig källa till nyförvärv. Jag är glad åt de småarter som hittat vägen till mina akvarier. Litet är vackert brukar man säga och det stämmer.

En bytesaffär med en Uppsalaakvarist ledde till att jag nu är ägare av två par neoheterandria elegans, en mycket liten ungfödare från Colombia. Arten blir bara 2,5 cm och är inte helt olik den nordamerikanska dvärgtandkarpen.   De är dock rundare till kroppsformen än de mer skarpskuret formade dvärgtandkarparna. Honorna har en teckning av lodräta mörka ränder över den annars brunaktiga kroppens mittparti. Populärnamnet tiger teddy kommer sig säkerligen av detta.
Mina fiskar går nu i ett 10 - liters nanoakvarium med några blue jelly - räkor och en avsigkommen killihona.

Jag köpte också oryzias woworae - Muna, mitt andra försök med arten. Jag har gruppen om 6 fiskar i ett 20-litersakvarium i köket. De har hittills varit mycket skygga och inte särskilt glupska. Acklimatiseringen kan ta tid.

Desto mer rättframma är de 16 stycken danio tinwini som också införskaffades. Dessa små leopardfläckiga stimfiskar är nu den dominerande arten I sitt akvarium. De ska och måste få mer utrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar