Translate

söndag 29 november 2015

Jordbottenakvariet har gått i graven och nya givar i framtiden

Igår avslutade jag mitt första walstadsakvarium, det 54-literskar som jag startade i februari 2014. Anledningen var dels  misstag och dels att jag börjat se begränsningarna med det. När jag skulle fånga in regnbågsgoodeiderna för att sälja dem på auktionen I Uppsala idag, 29 november, lyckades jag riva upp kaskader med jord när några av växterna lossnade. Jag bestämde mig för att lägga ned. Walstadsakvariernas stora nackdel är risken för jordläckage, som förfular akvariet när de inträffar. Jag ska starta om karet men med en ny inriktning inom kort.

Vid auktionen köpte jag följande:

En grupp räkor, blue jelly
Två grupper danio tinwini på vardera 8 djur.
En grupp oryzias woworae, Muna, på 6 fiskar
En trio xiphophorus montezumae.
Några sagitaria subulata
Cryptocoryne wendtii

Dessutom bytte jag till mig två par neoheterandria elegans, "Tiger teddies". Dessa går nu med räkorna i ett litet akvarium i mitt vardagsrum.

Risfiskarna får köksakvariet för sig själva och danio tinwini delar akvarium med dario sp. Myanmar " Black tiger". De små stimfiskarna är ytterst livliga och kan säkert verka stressande för dariona. Någon aggressivitet mot nykomlingarna har jag inte kunnat se, men arternas kynnen är mycket olika. De kommer dock från samma område i Burma,  vilket är orsaken till att jag placerade dem tillsammans. Tanken är nu att de båda arterna ska få flytta till 54-literskaret när startar om det. Det är dock inte troligt att det blir ett nytt walstad.

Montezumasvärdbärarna befolkar nu ett low tech - akvarium i lokalen.    

De nya växterna kommer jag att plantera imorgon efter jobbet.
Jag lyckades sälja alla fiskar jag tog med mig men till mycket låga priser tyvärr. Huvudsaken var dock att ge utrymme för nya akvaristiska utmaningar.

Bilden visar två "Tiger teddies".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar