Translate

fredag 6 november 2015

I väntan på förnyelsen

I snart två år har det varit igång,  det 54-literskar vilket idag bebos av en grupp påfågelgobies och pseudomugil furcatus. Det har haft ett växlingsrikt och inte helt problemfritt liv, men har oftast varit ett snyggt blickfång i vardagsrummet.

Fiskarna har växlat. Där har bott dvärgciklider, ameca splendens, limior men sen knappt ett år tillbaka har det dominerats av påfågelgobies, tateurndina occelicauda och efter ett misslyckat försök med risfiskar, oryzias woworae, av pseudomugil furcatus. Där finns också några pygmépansarmalar och en avsigkommen nanochromishona,  som tyvärr visat sig vara en "elak" fenbitare.

Den senaste tiden har inte tillhört akvariets bästa. Jag tillät det tyvärr växa igen och en stor mängd javaormbunkar blev till sist  en oformlig massa. Vattnet blev grumligt, sannolikt pga infusorier och har fått en lätt mjölkaktig ton.

För att stävja detta har jag rensat bort 2/3 av ormbunkarna och en del andra växter. Dessa ska idag flyttas till lokalen. För att få bort infusorier minskade jag på matningen till en lite mängd varannan dag och har också gjort större vattenbyten. Det har inte hjälpt hittills, även om problemet blivit lite mindre.

Det jag funderar på är hur jag ska gå vidare. Fortsätta att bekämpa infusorierna och det allmänna förfallet eller göra något nytt? Det som talar emot en omstart är det faktum att akvariet varit igång länge. Det bär emot att starta om det från grunden. Jag har med tiden blivit mer och mer tilltalad av sådant som utvecklas organiskt, steg för steg, långsamt och naturligt.  Så har det varit hittills med akvariet.

Att starta om vore roligt, att få skapa helt nya grundförutsättningar, nytt bottensubstrat som är särskilt lämpat för växter, nya växter och nytt ljus. Det senare skulle vara en nödvändigt om jag skulle bestämma mig för att (äntligen!) åstadkomma ett vackert växtakvarium, ett "holländskt" med vackert arrangerade plantor med olika färgnyanser i skilda sektioner (har jag förstått den holländska stilen rätt?) eller kanske rent av ett iwagumi-scape med trolska bergsformationer och bottentäckare. 

Än så länge finns ett rätt så ordinärt djungelakvarium som snyggats upp en smula, men än så länge,i väntan på förnyelsen,  svävar en lätt dimma i vattnet. Den går inte att bortse ifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar