Translate

tisdag 3 juni 2014

Ett år sedan nystarten

Idag för precis ett år sedan startade mitt första akvarium på 16 år. Sedan har det gått fort, akvarierna har blivit fler och jag har hunnit med att pröva olika inriktningar,  varav en del har gett mersmak och andra inte.

Killis och levandefödare verkar just nu bli mina främsta intressen, kanske främst för att fiskarna är små och kan leva och trivas också i akvarier av ringa storlek. Bristen på utrymme har varit en viktig orsak men också att fiskarna är vackra, lättskötta och lätta att få avkomma efter.

Att ha börjat om igen har varit roligt. Jag har på sätt och vis kommit tillbaka till ett intresse som satte stark prägel på min barndom och ungdom, fram till åren strax efter 20 då jag började studera, flyttade runt några år och började arbeta. Det kanske låter encaning krystat eller överdrivet, men jag tycker på något vis att jag hör ihop med hobbyn. Man kan fråga sig varför jag egentligen började om men ska inte spekulera för mycket. Det kan räcka med att konstatera att det varit ett roligt år.

Något jag dock är alldeles säker på är att hobbyn betytt mycket under en tid som handlat om att återhämta mig från en rätt så  tung period. Akvaristiken har inneburit ett engagemang och  fokus på något som bara angått mig själv, en zon av frihet, kreativitet och avkoppling.

Om man räknar samman de år jag hållit på med akvarier blir det sammanlagt mer än tio, men det långa uppehållet gör ändå att jag betraktar mig som nybörjare.  Jag har inte så mycket erfarenhet, jag saknar många kunskaper, men har en bra grund att börja om ifrån. Jag lär mig något varje dag, har haft motgångar men också framgångar och inte minst ett gott utbyte med folk som hållit på längre än jag, generösa personer som gärna delat med sig av sina kunskaper. Sådant är förstås värdefullt för den som just kommit tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar