Translate

tisdag 17 juni 2014

För många blir fler och jag blir glad.

Tidigare ikväll kom jag hem från några dagars cykelsemester. Jag upptäckte genast att två av ameca splendens-honorna hade fått en rejält insjunken buk under de två dagar jag varit borta. Att det knappast kunde förklaras som en följd av hunger eller sjukdom var jag helt säker på. Honorna, som varit rejält runda, hade äntligen nått slutet på sin dräktighet.

Det verkar som om dräktighetsoerioden denna gång varit något kortare än den förra. En normal dräktighetsperiod brukar vara 6-8 veckor eller något längre och dessa honor,  åtminstone en av dem, bör ha fött rätt så tidigt, eftersom hon kastat sina första yngel i början av maj.

Jag har hittills kunnat uppskatta antalet yngel till ca 5-7, möjligen är de fler. De är strax under 1 cm långa, något mindre än de fiskar som tillhör den första kullen.

Nu är amecorna definitivt för många i det lilla akvariet.  De måste så snart som möjligt flytta till ett större. Ju större och ju fler de blivit, desto mer foder har gått åt. Fiskarna får en blandning av flingfoder, mest vegetabiliskt, minigranulat samt fryst foder och färskt grönfoder i form av mosade kokta ärtor. De är mycket glupska och smutsar ned en hel del i akvariet. Filtret måste rengöras oftare och slammar igen på ett sätt som inte skedde medan fiskarna var mindre. Allt detta borde motivera mig att sätta igång med att få i ordning 275-literskaret som står tomt i min hall.

Ameca splendens är en lättodlad och härdig levandefödare med ett särpräglat beteende. Det är temperamentsfulla fiskar som trots ständiga kontroverser och rangstrider ändå är mycket sociala. Det är självfalet roligt att de, även i sitt än så länge alldeles för lilla hem, bestämt sig för att bli fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar