Translate

söndag 8 juni 2014

Nästa projekt, årstidsfiskar

När jag skriver detta går det livligt till framför mig. På mitt skrivbord står ett akvarium på 32 liter där fyra stycken nothobranchius guentheri simmar omkring. För ett par veckor sedan dog honan i det ursprungliga paret. Ett tag övervägde jag att ge upp projektet med arten, men kom sen fram till att jag måste ge det en rejäl chans. Därför skaffade jag tre nya honor till akvariet.



Det verkar som att fiskarna trivs. De är livliga, glupska och ibland lätt aggressiva mot varandra. Hanen, som bleknade något de dagar han inte hade någon hona i akvariet, har fått tillbaka sina färger. Det ser lovande ut. Redan en stund efter att jag släppt i akvariets nya invånare lekte de. Hanen förde ned en hona mot sandbotten. Jag hoppades förstås att det skulle upprepa sig och istället i den torvfyllda kokosnötshalva som finns i akvariet.




Mina gardneri-yngel växer snabbt i odlingslådan. Om några veckor kommer de att kunna flyttas till huvudakvariet. Då är det dags för mina nothos att leka när plastlådan blivit ledig. Först ska honorna, så som erfarna killisentusiaster rått mig till, gå ensamma i lekkaret en tid, kanske en till två veckor, för att få chansen att ostörda bli romstinna. De kommer att få rikligt med proteinrik föda i form av frusen artemia och svarta mygglarver.





Odlingsådans inredning kommer att anpassas. Sanden kommer att tas bort. Det är inte i den som fiskarna ska leka utan i en för ändamålet avsedd torvburk. Emellertid ska det finnas rikligt med javamossa och kanske några flytväxter för att kunna erbjuda ett skydd om leken blir alltför intensiv.


När fiskarna förhoppningsvis börjat lek kommer torven att tas upp för att förvaras tills det är dags för kläckning någon gång i höst. Så ser planen ut för detta nya projket. Det gäller att inte vänta för länge för dessa fiskar är ju som bekant inte så långlivade. Det gör skäl för namnet årstidsfiskar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar