Translate

tisdag 10 juni 2014

Lägesrapport från mina akvarier

Vildguppyakvariet

Vattenpesten har bytts ut mot hornsärv. Orsaken är att den förra plötsligt börjat ruttna. Möjligen har det att göra med att jag ökat salthalten i vattnet och medicinerat mot vita prick-sjukan.

De fiskar som smittats av sjumdomen är nu friska. En hona har dock en stor vit fläck på huvudet, men har blivit fri från prickarna förövrigt. Fisken verkar annars må relativt bra. Fläcken ser inte ut att vara ett svampangrepp då den inte är luddig. En mörkare färg kan anas under den. Förhoppningsvis rör det sig om en ärrbildning/ hudskada som förhoppningsvis läker.

Akvariet är nu rejält överbefolkat. Populationen behöver därför minskas inom en snar framtid. Jag vill först vara säker på att fiskarna mår bra.

Limiaakvariet

Jag har beslutat mig för att ge mina slöjguppies ett nytt hem. Köksakvariet ska få bli ett artakvarium för min grupp med limia nigrofasciata. 

Det har visat sig att en av hanarna totalt dominerar akvariet.  De två andra jagas bort från karets främre del och in bland växterna. Det ser inget vidare ut för dem. Förhoppningsvis kan detta ändras om fiskarna får mer utrymme. Tanken är att de ska få flytta till amecornas nuvarande hem när  275-literskaret är igång.

Ikväll slutade det inbyggda filtret att fungera. Jag satte därför genast i ett luftpumpsdrivet skumpatronfilter. Det får duga tills det är dags att flytta fiskarna till deras nya hem.

Nothobranchius guentheri

Fiskarna i akvariet verkar må bra. De tre honorna är livliga och glupska. Den dominerande hanen har upphört med att jaga dem alltför aggressivt. En av extrahanarna har dött medan den andra lever och allt oftare är synlig. Fisken verkar pigg men är tilltufsad och blir jagad av de övriga.

Växterna frodas. Det verkar som om ljuset från lysröret, 14 Aqua Glo, samt botten av jord, torv och sand, fungerar bra. Jag har också börjat tillsätta1,5 ml Easy Carbo dagligen.

Ameca splendens

För några dagar sedan gjorde jag en rejäl gallring av limnophilan, som vuxit starkt och som tillsammans med flytväxterna skärmat av ljuset rejält. Mycket lite slängdes dock  bort. Ca 50% av växterna har flyttats till limia-akvariet.

Honorna börjar åter att bli påtagligt runda om magen. Jag räknar med att de kommer att kasta yngel inom någon veckor.

F.gardneri-golden/walstadsakvarium

Fiskarna fortsätter att verka trivas. Ett nytt yngel dök upp när jag rensade andmat. Förde över det till odlingslådan där de övriga ynglen finns. Den lilla fisken verkar dock inte ha klarat sig. Har inte sett till det sen jag släppte i det.

Hornsärven växer och är mycket dekorativ, trots att den flyter fritt utan några andra arrangemang.  Tyvärr verkar inte vattenwistarian trivas.
Har börjat behandla akvariet som ett vanligt akvarium och tillsätter därförd dagligen 2 ml Easy Carbo samt växtnäring. Vi får se om det hjälper. Övriga växter verkar trivas.

De två röda ancistrus som bor i akvariet växer. De är ca 5-6 cm men ingen av dem visar ännu så länge tecken på att vara en hane. Är lite sugen på att köpa det enda exemplar som finns kvar i butiken,  men vet inte om det vore så lyckat. Utrymmet är möjligen för litet men frestelsen är stor om det nu är så att jag skulle ha råkat få två honor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar