Translate

fredag 4 juli 2014

Ameca-problemet

Ingen som följt mina blogginlägg kan nog ha undgått att den mexikanska levandefödaren ameca splendens ligger mig varmt om hjärtat.  Fisken, som tillhör familjen goodeidae eller höglandskarparna, är inte så vanlig i akvariehandeln, men hålls ändå av en hel del akvarister. Det är fiskar som har de vanliga kraven för levandefödare. De föredrar hårt och något alkaliskt vatten och en temperatur på 22-28 grader, men som i naturen, i den mån som arten ännu finns där, med årstidsväxlingarna kan leva i 20-30 grader.Detta stämmer väl överens med mitt akvarium där vattnet är 25-26 grader och ph ligger runt 8.  

I naturen, i Rio Ameca och dess bifloder, som ligger i de centrala delarna av västra Mexico, är arten, till följd av miljöförstöring,  i stort sett utdöd, men finns kvar på några få ställen. Ameca splendens lever därför idag främst vidare och det relativt livskraftigt i akvarier. Jag är därför lite särskilt göad över att kunna hålla den i ett av mina akvarier, ett som tyvärr är alldeles för litet, 54 liter. Nu finns det en del rekommendationer som säger att arten kan hållas i akvarier ned emot 40-liter, men den som har någon so  helst erfarenhet av fisken inser att den behöver mycket utrymme, eftersom den är mycket aktiv, temperamentsfull och kan bli uppemot 10 cm. De är också mycket glupska och smutsar ned en hel del i vattnet. Ett bra filter och regelbundna vattenbyten är därför särskilt viktiga.

Faktum är att jag "skäms" lite över detta, jag visste ju rätt väl vilka krav arten egentligen har, men när fiskarna dök upp i handeln var det svårt att låta bli. För några få fiskar kunde det väl ändå finnas plats? Jag hade också hela tiden en plan i bakhuvudet att så snabbt som möjligt skaffa ett större akvarium till dem. Antagligen hade det varit bättre att vänta, men jag visste inte om amecorna skulle finnas kvar i handeln senare.

Det är annars en tålig och lättskött art som man oundvikligen kommer att få yngel efter dem, även om honornas dräktighetstid varar upp till två månader. 

Mina fiskar har hittills  verkat trivas bra, trots deras begränsade utrymme. De har en tydlig hierarki ino  gruppen där en hane är stsrkt dominerande.  Honorna är färre än hanarna, men det är starka individer, som inte har några problem med den uppvaktning de utsätts för. Vad är då problemet?

Fiskarna  blir fler och växer. De är nu i snitt ca 6-7 cm och honorna har fått två kullar under de månader de bott hos mig, Den andra omgången  yngel, från två honor som kastade sin avkomma ungefär samtidigt, för ca 2,5 veckor sedan, var nämligen rätt stor, ca 15 yngel. Jag trodde de var 7-10 st från början,  då det var svårt att räkna dem där de mest simmade nära botten och i den lägre vegetationen,  som består av olika cryptocoryne-arter och javaormbunkar. Nu simmar de istället i stim eller små grupper, som rör sig i akvariets alla skikt.

I ett så överbefolkat akvarium som detta får det förstås konsekvenser för livsmiljön. I morse märkte jag att några av ynglen andades  vid ytan, ett tecken på att något kunde vara fel. Ett nitrittest visade en någpt förhöjd halt av ämnet,  om än inte på någon extrem nivå. Som tur var hade jag redan förberett ett vattenbyte på 30%, som också genomfördes. När jag skriver detta har de små fiskarna åter börjat simma omkring normalt i det övre mellanskiktet. Ett gott tecken.

Nu är det ändå så att amecornas problem snart kommer att se annorlunda ut. Äntligen står deras nya hem, som är det som de egentligen borde ha haft frå  början, ett akvarium på 275 liter på plats.  Det kommer att startas inom någon vecka och kommer att göra fiskarna mer rättvisa. Att man får yngel är ett tecken på att fiskarna åtminstone inte vantrivs, men det kan också vara ett problem. Jag kommer att vara tvungen att göra mig av med en del av dem inom kort och de som kommer att komma till framöver får inte bli för många. I det nya större akvariet kommer det därför att behövas yngelätare. Jag funderar på någon ciklid, en art som vare sig är för stor eller är allmänt sett för aggressiv. Inte heller vill jag att alla yngel ska bli uppätna. Gömställen och rejält med växter kommer därför att  behövas i det nya akvariet. Mer om detta i kommande inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar