Translate

måndag 3 november 2014

En märkvärdig överlevare

Ikväll har jag gjort vattenbyte i lokalen. När jag börjat tömma vatten ur akvariet med killis såg jag något oväntat bakom filterburken; den röda ancistrus som försvann i samband med att jag flyttade killisarna till deras nya hem.

Jag fångade den alltså inte, utan den var bara borta, upptäckte jag, när flytten var kvar. Min första misstanke var att den hade hoppat ur, att den slunkit ur när jag försökt att fånga den mest svårfångade gardnerihonan. Men jag hittade den ingenstans. En annan misstanke var att den hamnat under en rot jag tog upp ur akvariet och att den dött och fallit loss i plastpåsen som jag lade roten i. Jag letade till och med på botten av min ryggsäck. En ruttnande fisk vore inte trevligt att gå omkring med.

Men nu visade det sig ikväll att denna mal överlevt. Jag har ingen aning om hur. Kanske satt han under roten trots allt och på något sätt ändå klarat sig. Rötterna kom i vattnet då temperaturen redan nått över 20, så att fisken kunnat klara sig, bara den väl kommit i vattnet förefaller inte så märkligt ändå.

En storartad överlevare är denna förunderliga röda ancistrus....och ett mysterium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar